Dlaczego przewoźnicy niskobudżetowi (Ryanair, Wizzair, easyJet, Norwegian) oferują bilety lotnicze w dużo niższych cenach od przewoźników tradycyjnych i czy tak jest naprawdę?
Odpowiedź na drugie pytanie brzmi tak, ale tylko jeśli spełnimy szereg warunków do tego potrzebnych. Poniżej źródła oszczędności niskobudżetowych przewoźników i komentarz co to w praktyce oznacza dla klientów.
Jest kilka powodów, dla których tanie linie lotnicze mają znacznie niższe ceny niż tradycyjni przewoźnicy – do najważniejszych z nich należą:
Dlaczego loty są tanie?
- niższe koszty obsługi samolotów,
- korzystanie z tańszych, lecz bardziej oddalonych od miasta lotnisk – większość lotnisk, z których korzystają przewoźnicy niskobudżetowi są w znacznym oddaleniu od głównym miast do których kierują się turyści, w praktyce często za dojazd do lotniska zapłacimy więcej, niż za sam bilet,
- krótszy czas postoju na lotnisku, czyli obsłużenie większej liczby lotów w tym samym czasie – w praktyce oznacza to np. że jeśli nie zdążymy na czas dotrzeć do swojej bramki nikt nie będzie wzywał nas przez mikrofon a samolot nie będzie czekał,
- rezygnacja z serwowania posiłków na pokładzie wszystkim pasażerom na rzecz cateringu – w tradycyjnych liniach lotniczych na krótszych trasach otrzymamy kanapkę i napój, na dłuższych ciepły posiłek – w niskobudżetowych możemy go sobie kupić
- większa liczba miejsc w samolocie pozwalająca zabrać na pokład więcej ludzi – niższy komfort podróży, często brakuje też miejsca na swobodne zapakowanie bagażu podręcznego do luku nad głową,
- stopień zapełnienia samolotu, dzięki promocjom i obniżkom cen samoloty latają wypełnione niemal w 100% – nie mamy co liczyć na wolne miejsca obok siebie,
- brak miejsc przydzielonych do biletu – u przewoźników niskobudżetowych panuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”,
- liczba personelu pokładowego jest mniejsza w stosunku do regularnych przewoźników (patrz grafika poniżej – liczba pasażerów na jednego pracownika),
- rezerwacje, odprawa, drukowanie biletów, kupno dodatkowych usług – te czynności klient wykonuje samodzielnie, znacząco zmniejsza to koszty, ale całkowicie przerzuca na klienta odpowiedzialność za kupno usługi – w razie problemów jedynym sposobem komunikacji z przewoźnikiem jest infolinia, a połączenia są w tym przypadku bardzo drogie, w praktyce jeżeli w którymś momencie popełnimy błąd, rezerwacja, a bardzo często również nasze pieniądze przepadają bezpowrotnie (patrz Rycina poniżej – liczba pasażerów na jednego pracownika),
- podczas sprzedaży biletów przez Internet pomijani są drodzy pośrednicy,
- przewoźnicy niskobudżetowi korzystają zazwyczaj z jednolitej floty nowych samolotów – dzięki temu oszczędzane jest drogie paliwo lotnicze, a firmy mogą liczyć na zniżki u producentów samolotów,
- podczas lotu tanimi liniami sprzedawane są liczne gadżety, perfumy, zabawki, na których przewoźnik dodatkowo zarabia,
- na lukach bagażowych w samolocie umieszczane są reklamy – zysk dla przewoźnika, obniżenie waloru estetycznego dla klienta,
- często miasta, województwa, regiony peryferyjne dopłacają przewoźnikowi, aby utrzymał połączenia z ich lotniskami – generuje to ruch turystyczny i promocję regionu,
- w normalnej cenie biletu mamy prawo do posiadania wyłącznie jednej sztuki bagażu podręcznego – jeżeli chcemy zabrać duży bagaż, musimy za niego dodatkowo zapłacić (jeżeli nasz bagaż podręczy będzie za duży zapłacimy wysoką dopłatę),
- bardzo wysokie opłaty za zmiany terminu lotu czy zmiany nazwiska pasażera/ów,
- w razie odwołania lotu z różnych powodów, klient nie może liczyć na zapewnienie noclegu, wyżywienia czy lotu zastępczego ze strony przewoźnika – zostanie mu jedynie zwrócona kwota, którą zapłacił za bilet,
- liczne usługi dodatkowe np. pierwszeństwo wejścia na pokład, ubezpieczenia, powiązane hotele, wynajem samochodów itp.,
- brak systemu przesiadek, wyszukiwarki lotów przewoźników niskobudżetowych nie dają możliwości szukania lotów łączonych, a tym samym kupna biletów na loty z przesiadkami – istnieją liczne programy oraz strony internetowe, które uzupełniają te braki jednakże na każdy lot klient musi kupić bilet osobno (szczególnym przypadkiem jest sytuacja, w której lot tam i z powrotem odbywają się z tego samego lotniska).
Różnice w cenach lotów
Ponadto ceny biletów na jeden lot są bardzo zróżnicowane. Zależy to od aktualnych promocji, ile tygodni przed odlotem kupujemy bilet (na długo i na krótko przed odlotem bilety są dużo droższe) (Kiedy najlepiej rezerwować bilety w Ryanair, Wizzair?) oraz czy w umiejętny sposób ominiemy wszystkie „pułapki” zastawione przez przewoźników. Jakie haczyki stosują tanie linie lotnicze?
Bdzura z tym miejscem. W ryanair jest tyle samo miejsca na nogi (albo czasem wiecej ) niz w Lot czy tez Lufthansa. To powstarzana bzdura. Szczytem braku miejsca sa oczywiscie loty czarterowe np. Enter air ale to juz inna bajka. Nie powtarzajcie zaslyszanych bzdur
No cóż, od dawna się już o tym mówi, ale niektórzy nadal nie rozumieją tych zależności. Ja po prostu staram się tutaj https://www.esky.pl/ szukać okazji z pierwszego pułapu cenowego, gdy zazwyczaj bilety są najtańsze. Minusem jest to, że często wiąże się to z bukowaniem lotu na kilka miesięcy wcześniej, na co nie każdy może sobie pozwolić.
Obrazek do artykułu w większej wersji:
http://farm4.static.flickr.com/3097/3491197426_6ccebde82d_o.jpg
„w razie odwołania lotu z różnych powodów, klient nie może liczyć na zapewnienie noclegu, wyżywienia czy lotu zastępczego ze strony przewoźnika – zostanie mu jedynie zwrócona kwota, którą zapłacił za bilet,”
Dlaczego piszecie coś takiego? Rozporządzenia UE nie definiują pojęć „tania linia”, „linia regularna”, itd. Każdy przewoźnik ma dokładnie takie same obowiązki w zakresie wypełniania Rozporządzenia 261/04 !
no tak, nie ma jak przepisami rzucać, jeżeli jesteś prawnikiem to doskonale wiesz, że w wielu przypadkach prawo prawem a życie życiem i co rzucisz im tym rozporządzeniem? w najlepszym wypadku pójdziesz do sądu wygrasz dostaniesz pare groszy odszkodowania a to chyba nie o to tutaj chodzi …